Siirry suoraan sisältöön

Ensimmäinen lento edessä?

    Jos lentomatkustaminen ei ole vielä tuttua tai edellistä kerrasta on jo aikaa, niin tänne on koottu asioita, jotka on hyvä huomioida.

    Esimerkkinä on käytetty Helsinki-Vantaan lentokenttää, mutta näitä asioita voi soveltaa myös muille kentille, sillä toimintatapa on joka puolella Eurooppaa suunnilleen sama.

    Kotona ennen matkaa

    Passi

    Schengen-maissa riittää, että passi on voimassa kotiinpaluuseen asti. Eikä sitä tarvita lainkaan, mikäli matkustajalla on uudenmallinen poliisin myöntämä kuvallinen henkilökortti.

    Schengen-alueen ulkopuolelle matkustettaessa passi on pakollinen, joten kannattaakin tarkistaa kuinka pitkään passin tulee olla voimassa matkan jälkeenkin. Usein raja on 6 kuukautta. Tällä vältytään ikäviltä tilanteilta passin raukeamisen suhteen, mikäli paluumatka venyykin aiottua pidemmäksi esimerkiksi sairastapauksen vuoksi.

    Pakkaaminen

    Matkatavarat jaetaan ruumaan meneviin laukkuihin ja käsimatkatavaroihin, jotka otetaan mukaan matkustamoon. Molempien tavaroiden määrä, koko ja paino vaihtelevat lentoyhtiöstä ja lipputyypistä riippuen.

    Esimerkiksi Finnarilla Economy Classic -lipulla voi ruumaan laittaa yhden max. 23 kg painoisen matkatavaran ja matkustamoon voi ottaa yhden käsimatkatavaran, eli esimerkiksi lentolaukun tai repun. Tämän lisäksi matkustamoon voi ottaa myös yhden pienen laukun, eli käsilaukun, läppärilaukun, tms. Käsimatkatavaran ja henkilökohtaisen tavaran yhteispaino voi olla enintään 8 kg. Edullisempaan Superlight-lippuun ei kuulu ruumaan meneviä matkatavaroita, eikä myöskään laukkuhyllylle sijoitettavia. Nämä rajoitukset ja laukkujen mitat sekä maksimipainot kannattaa varmistaa ennen matkaa oman lentoyhtiön sivuilta.

    Kannattaa lukea lentoyhtiön sivuilta mitä kaikkea saa ja ei saa viedä käsimatkatavaroissa eli matkustamossa. Kiellettyjä asioita ovat mm. teräaseet sekä suuremmat nestettä sisältävät pakkaukset.

    Nestepakkauksien maksimikoko on yleensä 100 ml, eikä auta, vaikka olisi 200 millilitran pakkaus alle puolillaan nestettä, vaan pakkauksen maksimikoko saa olla korkeintaan 100 ml. Yhteensä nesteitä saa olla yhdellä henkilöllä sen verran kuin mahtuu litran minigrip-pussiin (Helsinki-Vantaalla saa olla yhteensä kaksi litraa, eikä minigrip-pussia tarvita). Suuremmat nestettä sisältävät pakkaukset tulee siis yleensä laittaa ruumaan menevään matkalaukkuun, jos sellainen on.

    Välillä oli tilanne, että jopa litran vesipulloja sai viedä Helsinki-Vantaalla koneeseen, mutta 1.9.2024 alkaen on palattu vanhaan 100 ml maksimikokoon.

    Toisaalta esimerkiksi kameroiden akut nimenomaan pitää viedä käsimatkatavaroissa, eikä niitä saa laittaa ruumaan.

    Käsimatkatavaroihin kannattaa ottaa myös tärkeät lääkkeet, sillä lentoyhtiöt hukkaavat joskus ruumaan tarkoitettuja laukkuja, jolloin niiden takaisin saamisessa voi mennä useitakin päiviä.

    Finnairin ohjeet matkatavaroista löytyvät täältä.

    Lähtöselvitys

    Lähtöselvitys kannattaa tehdä jo etukäteen kotona netissä. Monilla halpalentoyhtiöillä joutuu maksamaan erillisen maksun, jos lähtöselvityksen tekee vasta lentoaseman tiskillä eikä etukäteen netissä. Lähtöselvityksen voi tehdä jo noin 24-36 tuntia ennen lentoa.

    Lähtöselvityksen tehtyään saa esimerkiksi sähköpostiin tarkastuskortin eli boarding passin, joka toimii "matkalippuna". Se on helpointa tallettaa älypuhelimeen, sillä sitä täytyy näyttää laukkuja viedessä, turvatarkastuksessa, koneeseen noustessa sekä mahdollisia ostoksia tehdessä. Halpalentoyhtiöillä saattaa olla omia vaatimuksia tarkastuskortin suhteen; esimerkiksi Ryanair vaatii joko paperisen printatun tarkastuskortin tai oman mobiilisovelluksensa lataamisen.

    Samalla saa tietää esimerkiksi istuinpaikan numeron, ellei sellaista ole lippua ostaessa erikseen varannut. Jos haluaa boarding passin paperisena, niin sen voi joko tulostaa itse kotona tai käyttää lentokentällä lähtöselvitysautomaattia, josta sen saa tulostettua.

    Koronatodistus

    Vuosina 2020-2022 oli aikoja, jolloin Eurooppaankin tarvitsi maahantuloa varten joko todistuksen riittävän monesta rokotuksesta tai ennen matkaa tehdyn negatiivisen koronatestin, mutta vuonna 2023 niitä ei EU:n sisällä enää vaadita. Tilanne voi muuttua, ja varsinkin Aasiaan mennessä kannattaa varmistaa mitä tarvitaan ja mitä ei.

    Matka lentokentälle

    Yleinen suositus on, että kentällä kannattaa olla kaksi tuntia ennen koneen lähtöä. Kovin paljon ennen tätä ei kannatakaan olla, sillä laukkuja ei välttämättä saa kirjattua sisään kuin vasta kaksi tuntia ennen lentoa. Laukkujen jättö sulkeutuu usein noin 45-60 minuuttia ennen lähtöä, joten viime tippaankaan ei kannata jättää, mikäli laukkuja aikoo ruumaan laittaa.

    Helsinki-Vantaan kentälle voi matkustaa omalla autolla, taksilla, junalla tai bussilla. Omalla autolla tullessa pysäköintialueita on useita – sisällä ja ulkona. Ne löytyvät täältä.

    Bussilla pääsee tuloaulan viereen, josta on lyhyet liukuportaat ylemmälle tasolle eli lähtöaulaan. Juna-asema sijaitsee maan alla, josta pääsee terminaaliin hissillä tai pitkiä liukuportaita pitkin.

    Uudistettu Helsinki-Vantaan lentokenttä
    Tuloaula on terminaalin alemmassa kerroksessa, lähtöaula ylemmässä.

    Helsinki-Vantaalla oli ennen kaksi eri lähtöterminaalia (1 ja 2), mutta remontin myötä kaikki lennot lähtevät nykyään samasta terminaalista, joten terminaalin numerosta ei tarvitse huolehtia. Paluumatkalla kannattaa katsoa mistä terminaalista lento lähtee, mikäli lomakohteen kenttä on vähänkin isompi.

    Jos matka kentälle on pitkä ja lento lähtee kovin aikaisin aamulla, lentokentällä ja sen tuntumassa on useita hotelleita, joissa voi viettää edellisen yön, ja joista on näppärä siirtyä aamulla terminaaliin. Laukutkin voi tällöin kirjata mm. Finnairilla sisään jo edellisenä iltana klo 18.00-21.30. Lisätietoa löytyy täältä. Myös joillain muilla lentoyhtiöillä on sama mahdollisuus; tämä kannattaa tarkistaa lentoyhtiön sivuilta.

    Lentokentällä

    Ennen turvatarkastusta

    Jos ei ole ruumaan meneviä laukkuja ja on tehnyt lähtöselvityksen etukäteen kotona tai lentokentän automaatissa, niin voi kävellä suoraan turvatarkastukseen ja sitä kautta lähtöalueelle.

    Mikäli ruumaan menevä laukku/laukkuja on, niin ensin pitää katsoa infotaululta mikä on oman lennon lähtöselvitysalue. Helsingissä niitä on neljä kappaletta (100, 200, 300 ja 400). Ne sijaitsevat saman aulan eri kulmissa.

    Lennot on lajiteltu infotaululla lähtöajan mukaan, joten oma lento on helppo löytää ajan ja määränpään mukaan. Lennon numeroita saattaa olla samalle lennolle infotaululla useita, sillä lentoyhtiöt tekevät yhteistyölentoja muiden lentoyhtiöiden kanssa, jolloin samassa koneessa saattaa olla ihmisiä eri lennon numeroilla, sillä sama lento on ostettu eri yhtiöiltä.

    Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöaula
    Vasemmalla infotaulu, oikealla lähtöselvitysautomaatteja, takana turvatarkastus.

    Tämän jälkeen pitää mennä kyseiselle alueelle, tulostaa lähtöselvitysautomaatista tarra, joka kiinnitetään laukkuun. Automaattia varten tarvitaan esimerkiksi matkan varausnumero, joten se kannattaa ottaa talteen. Numero selviää matkan varausvahvistussähköpostista. Automaattiin voi kirjautua myös e-lipun numerolla, passilla/henkilökortilla tai tarkastuskortilla (boarding pass).

    Tämän jälkeen laukku viedään itse matkalaukkuhihnalle (baggage drop), jossa automaatti skannaa matkalaukkuun juuri laitetun tarran, minkä perusteella hihna laittaa laukun eteenpäin ja se päätyy oikeaan paikkaan.

    Alueella on henkilökuntaa, joka auttaa tarvittaessa sekä lähtöselvitysautomaatin käytössä että laukkujen viennissä.

    Finnairin video lähtöselvitysautomaatin käytöstä

    Turvatarkastus

    Lähtöselvitysalueen ja lähtöalueen välissä on turvatarkastus, johon pääsee portista, joka aukeaa tarkastuskortin QR-koodilla. Portti löytyy, kun etsii suurta kylttiä "All Gates" (näkyy yo. kuvassa).

    Turvatarkastuksessa laitetaan tavarat hihnalle ja kävellään itse metallinpaljastimen läpi. Hihnalle laatikoihin pitää laittaa laukut, takit, sekä kaikki mitä taskuista löytyy. Myös vyö, mikäli se sisältää metallia.

    Hihnalle ei kannata tunkea kaikkea samaan laatikkoon, vaan ottaa mieluummin useamman. Helsinki-Vantaalla ei tarvitse nykyään purkaa repuista ja käsilaukuista mitään, vaan laukut voi laittaa avaamattomina laatikoihin. Edes nesteitä ei tarvitse ottaa laukuista pois.

    Laatikot menevät erillisen läpivalaisun kautta, jossa ne tarkastetaan. Mikäli mitään ihmeellistä ei löydy, niin omat tavarat voi ottaa hihnalta, kun sekä itse on mennyt metallinpaljastimen läpi että tavarat ovat tulleet läpivalaisusta.

    Mikäli tavarat menevätkin läpivalaisun jälkeen erilliselle hihnalle, niin silloin joku henkilökunnasta tulee pyytämään laukun avausta ja kysymään tarkentavia kysymyksiä sisällöstä. Sitä tapahtuu jatkuvasti, eikä se tarkoita automaattisesti mitään epäilyttävää. Esimerkiksi järjestelmäkamera + objektiivi aiheuttaa helposti tällaisen kyselyn.

    Myös turvatarkastuksessa on paljon henkilökuntaa, jotka neuvovat tarvittaessa oikeat toimintatavat.

    Valtaosalla muista lentokentistä pitää edelleen purkaa tavaroita repusta laatikoihin, mikäli siellä on mitä tahansa nesteitä tai elektroniikkaa, kuten läppäri (aina erilliseen laatikkoon), kamera, akkuja, tms.
    Käytäntö vaihtelee, ja sitä voi aina kysyä henkilökunnalta mitä puretaan ja mitä ei, mutta helpommalla yleensä pääsee, kun purkaa suoraan kaiken elektroniikan ja nesteet laatikoihin hihnalle.

    Turvatarkastuksen jälkeen – lähtöalue

    Turvatarkastuksen jälkeen on vuorossa lähtöalueella odottelu ennen koneeseen nousua. Siellä voi tehdä tax free -ostoksia tai istuskella kahvilassa, ravintolassa, baarissa tai jossain lukuisista ilmaisista odotusalueista.

    The Oak Barrel, Helsinki-Vantaan lentoasema
    Irkkupubi The Oak Barrel on monelle tuttu paikka odotella koneen lähtöä.

    Helsinki-Vantaalla on myös joitain loungeja, joissa on mukavammat penkit sekä ilmaista syötävää ja juotavaa. Näihin pääsee, jos on esimerkiksi businessluokan lippu tai lentoyhtiön kultakortti. Tai jos sattuu omistamaan suomalaisen pankin gold/premium-luottokortin, niin niihin saattaa sisältyä joitain maksuttomia lounge-käyntejä vuodessa. Kannattaa tarkistaa. Rahallakin näihin toki pääsee, ja pääsylipun voi ostaa ainakin Finnairilla jo lipunoston yhteydessä.

    Mikäli matkakohde ei ole Schengen-alueella, niin lähtöalue on erillinen non-Schengen-alue. Sen ja Schengen-alueen lähtöalueen välissä on passintarkastus. Myös non-Schengen-alueella on samoja palveluita kuin Schengen-alueella, mutta passintarkastuksen läpi ei ole pakko mennä heti, mikäli aikaa riittää ja halua tutustua myös Schengen-puoleen, joka alkaa heti turvatarkastuksen jälkeen.

    Koneeseen nousu

    Oman lähtöportin numeron voi katsoa infotaululta ja se lukee myös tarkastuskortissa. Niistä näkee myös koska koneeseennousu alkaa, eli koska pitää olla portilla. Se on yleensä 30 minuuttia ennen koneen lähtöaikaa. Joskus harvoin lähtöportti saattaa vaihtuakin viime hetkillä, joten kannattaa katsoa lähtevien lentojen infotaulua, mikäli oman lähtöportin inforuudulla ei luekaan omaa matkakohdetta.

    Infotauluilla on myös tietoja siitä jos lento viivästyy, joten niitä kannattaa tarkkailla, jos istuu jossain kahvilassa kauempana portista. Infotaulujen tiedot löytyvät myös netistä. Infotauluilla/nettisivulla on myös tietoa koska koneeseen otetaan ihmisiä sisään, eli status on "boarding" tai "mene portille". Jos status on "final call" tai "viimeinen kutsu", niin sitten on jo kiire!

    Tarkastuskortissa näkyy oman Boarding groupin numero, sillä kaikkia matkustajia ei oteta koneeseen samaan aikaan, vaan niitä jaotellaan koneeseennousun sujuvoittamiseksi. Henkilökunta yleensä kuuluttaa missä vaiheessa otetaan mitäkin ryhmää sisään.

    Usein lentokoneeseen kävellään portista putken läpi, mutta nykyään yhä useammin alhaalla odottaakin bussi, joka vie matkustajat kauempana odottavan koneen viereen, jolloin siihen noustaan itse portaita pitkin. Tässä vaiheessa kannattaa mennä koneen etuosan kautta, jos on pieni rivinumero (1-15) ja takaa, jos on "takarivin paikka".

    Lentokoneessa

    Paikka ja tavarat

    Oma paikkanumero näkyy tarkastuskortissa. Yleisin konetyyppi Euroopassa on sellainen, jossa on keskellä kulkevan käytävän molemmilla puolilla on kolme paikkaa. Esimerkiksi rivillä 16 toisella puolella on 16 A, B ja C ja käytävän toisella puolella 16 D, E ja F. Ikkunapaikkoja ovat siis A ja F ja käytäväpaikkoja C ja D. Istuinten väleissä on käsinojat, jotka kuuluvat etiketin mukaisesti keskipaikalla istuvalle, sillä ikkunapaikalla istuva voi nojata ikkunan vieressä olevaan käsinojaan ja käytäväpaikalla istuva käytävänpuoleiseen käsinojaan.

    Finnairin koneen A321 matkustamo
    Tyypillisimmässä konetyypissä Euroopan lennoilla on yhteensä 6 paikkaa yhdellä penkkirivillä.

    Käsimatkatavaroita voi laittaa joko laukkuhyllylle, joka kulkee koko koneen pituisesti istuimien yläpuolella, tai edessä olevan istuimen alle. Jälkimmäinen vaihtoehto on suositeltava esimerkiksi käsilaukuille, sillä laukkuhyllyt tulevat usein aivan täyteen. Lisäksi jos tarvitsee lennon aikana laukusta jotain, ei tarvitse nousta käytävälle ja avata laukkuhyllyä, vaan voi ottaa tavarat suoraan jaloissa olevasta laukusta. Kätevämpää, eikä myöskään tarvitse vaivata muita vieressä istuvia, mikäli ei istu itse käytäväpaikalla. Hätäuloskäyntiriveillä istuessa kaikki tavarat tulee laittaa matkatavarahyllyille.

    Mikäli mukana on vain esimerkiksi lentolaukku, niin tärkeimmät tavarat voi ottaa valmiiksi käteen/taskuun ja laittaa edessä olevan istuimen takana olevaan taskuun, jolloin myöskään ei tarvitse nousta kesken lennon ottamaan tavaroita laukusta.

    Mobiililaitteet ja viihtyminen

    Puhelimet pitää sulkea tai laittaa lentotilaan ennen lähtöä, ja ne saa taas avata vasta koneen laskeuduttua. Kaikkia mobiililaitteita voi käyttää kesken lennon, mikäli ne ovat lentotilassa, joten laitteille voi ladata etukäteen vaikka elokuvia, joita voi sitten katsoa lennon aikana kuulokkeilla. Bluetooth-kuulokkeiden käyttö on useimmilla lentoyhtiöillä sallittua matkan aikana, pois lukien nousu ja laskeutuminen.

    Joillain lentoyhtiöillä on nettiyhteyksiäkin koneessa, mutta niiden toimiminen ei ole aina luotettavaa ja varsinkaan nopeaa, joten offline-tilaan ladatut elokuvat on varmempi tapa saada matka sujumaan mukavasti. Kirja ei ole myöskään huono vaihtoehto. Mahdolliselle yölennolle voi varata vaikka puhallettavan niskatyynyn, mikäli se helpottaa nukkumista.

    Lennon kulku

    • Kun kaikki matkustajat ovat sisällä ja kone valmiina lähtöön, matkustamohenkilökunta kiertää koneen varmistamassa, että kaikilla on turvavyöt päällä, ikkunasuojat auki ja pöydät nostettuina ylös.
    • Kone rullaa hiljalleen kiitoradalle ja henkilökunta käy läpi turvallisuusohjeet.
    • Nousukiihdytys ja nousu.
    • Kun nousu on pääosin ohi, turvavöiden merkkivalo sammuu, minkä jälkeen voi esimerkiksi laskea ikkunasuojan alas tai käytää WC:tä.
    • Koneessa alkaa jonkin ajan päästä kiertää tarjoilukärry, joka kulkee yleensä edestä taakse rivi kerrallaan. Myöhemmin kierretään keräämässä roskia, joten ne voi laittaa vaikka tarjottimelle odottamaan.
    • Ennen laskeutumista pitää laittaa jälleen turvavyö kiinni ja nostaa pöydät sekä ikkunasuojat ylös. Tästä tulee erikseen kuulutus, jolloin myös turvavöiden merkkivalo syttyy.
    • Myös matkan aikana turvavyön merkkivalo saattaa syttyä, mikäli edessä on ilmakuoppia tai huonoa säätä. Tästä tulee tällöin erillinen kuulutus.
    • Laskeutumisen jälkeen tulee odottaa, että kone on rullannut lopulliselle paikalleen, kunnes saa nousta ylös ja avata matkatavaraluukut. Mobiililaitteet voi avata, kun kuulutus tulee – yleensä heti laskeutumisen jälkeen.

    Nousun ja laskun aikana pöydän ja ikkunoiden pitää olla ylhäällä ja turvavöiden kiinni. Lennon aikana matkustamon käytävällä voi liikkua melko vapaasti, jos tarvitsee jaloitella tai käydä WC:ssä. WC:t löytyvät yleensä koneen takaosasta, jos kyseessä on reittilento, sillä etuosassa on erikseen businessluokka. Jos kyseessä on lomalento, niin businessluokkaa ei ole, ja WC:t ovat käytettävissä sekä edessä että takana. Kannattaa kuitenkin tarkkailla tarjoilukärryn paikkaa, sillä se täyttää koko käytävän ja siitä on vaikea päästä ohi.

    Kannattaa muutenkin käyttää WC:tä mieluummin kentällä ennen lentoa tai sen jälkeen, sillä lentokoneen WC:t ovat melko ahtaita ja niihin saattaa olla jonoakin.

    Ruoka ja juoma

    Koneen tarjoilukärrystä voi ostaa matkan aikana syötävää tai juotavaa, ilmaisia tarjoiluja nykyään harvemmin enää on. Kärry ei lähde liikkeelle ihan heti nousun jälkeen ja etenee hitaasti, joten nälkäiselle saattaa olla parempi idea tilata ruokaa etukäteen omalle paikalle, jolloin se tuodaan ennen tarjoilukärryn kulkemista. Tällöin voi tilata myös lämmintä ruokaa, sillä kärryn tarjonta on hyvin suppeaa.

    Myös omat eväät ovat sallittuja, mutta omat alkoholijuomat eivät ole. Helsinki-Vantaalla voi viedä turvatarkastuksen läpi oman vesipullonkin, mutta useimmilla kentillä pitää viedä tyhjä pullo, jonka voi täyttää uudestaan lähtöalueella.

    Mikäli tilaa ruokaa tai juomaa vasta tarjoilukärrystä, niin ostoslista löytyy edessä oleva istuimen takana olevasta telineestä. Maksu tapahtuu yleensä vain korteilla, ei käteisellä. Ruokapöydän saa laskettua edessä olevan istuimen takaa (tai käsinojan sisältä, mikäli edessä ei ole istuinta).

    Jos kärryn kulkemisen jälkeen haluaa lisää syötävää tai juotavaa, niitä voi käydä ostamassa koneen takaosasta. Lomalennoilla, mutta ei reittilennoilla, tämä mahdollisuus on myös koneen etuosassa. Jokaisen istuimen yläpuolella on myös kutsunappi, jolla voi pyytää lentohenkilökuntaa käymään omalla paikalla, mutta on sujuvampaa käydä tekemässä ostokset koneen perällä itse.

    Pukeutuminen lentokoneeseen

    Toiset tykkäävät laittaa lentokoneeseen ykköset päälle, toiset tykkäävät pukeutua mahdollisimman rennosti ja mukavasti – asia on ihan itsestä kiinni.

    Kesähelteillä koneessa saattaa olla aluksi todella kuuma, mutta kunhan ilmastointi alkaa pyöriä, niin matkan aikana lämpötila on mieluummin liian kylmä kuin liian kuuma. Joten kannattaa varata laukkuun jotain pidempääkin päälle laitettavaa, mikäli aikoo matkustaa kesävaatteissa. Tosin henkilökunnalta voi pyytää myös tarvittaessa kevyitä päiväpeittoja, jos kylmä iskee ja lisävaatetta ei ole.

    Saapuminen kohteen kentälle

    Matkakohteen kentälle tultaessa ja koneesta poistuttaessa kannattaa seurata exit- ja baggage claim -kylttejä. Mikäli laukkua ei ollut ruumassa, niin voi vain kävellä ulko-ovista saapuvien aulaan ja siitä ulos. Jos (ja yleensä kun) ei ole mitää tullattavaa, niin valitsee vain vihreän reitin "Nothing to declare". Tullattavat tuotteet ovat maakohtaisia, Suomen tulliohjeistus löytyy täältä.

    Mikäli ruumassa on laukku/laukkuja, ne pitää hakea tulevien matkatavaroiden hihnoilta erilliseltä alueelta (baggage claim). Joillain suuremmilla kentillä baggage claim -alueita voi olla useita, joten koneesta poistuttaessa kannattaa katsoa portin vierestä näytöltä mikä on oman alueen numero. Pienemmillä kentillä tällaisesta ei tarvitse välittää, sillä kaikki laukut tulevat samalle alueelle (myös Helsingissä nykyään).

    Amsterdam baggage hall sign
    Laukkuhihnahallin nimi voi olla myös baggage hall tai baggage reclaim.

    Alueella on useita hihnoja, joilla matkalaukut pyörivät. Infotaulusta näkee millä hihnalla eri kohteista tulevat laukut ovat, joten sieltä löytää oman hihnan. Mikäli siirtyminen koneesta baggage claimiin on ollut nopeaa, niin laukkuja joutuu yleensä odottelemaan jonkin aikaa.

    Matkalaukkuhihnojen numeroita
    Helsingistä saapuvien laukut tulevat kuvan perusteella hihnalle numero 4.

    Kun laukut alkavat ilmestyä hihnoille, niin kaikki voivat ottaa vapaasti omansa. Mikäli oma laukku on esimerkiksi kokomusta, niin kannattaa laittaa siihen joku merkki tunnistamista varten.

    Jos jatkaa lentokentältä julkisilla eteenpäin, niin ohjeet niihin ovat yleensä hyvin merkittyinä eri kentillä.

    Jos aikoo ottaa taksin, niin kannattaa selvittää etukäteen mikä on luotettava taksifirma tai -sovellus (esim. Uber tai Bolt), sillä huijaritaksikuskit odottavat useilla kentillä heti ulko-ovien jälkeen vaanimassa turisteja, jotka eivät välttämättä tiedä mikä on käypä hintataso.

    Jos on epävarma taksin suhteen, eikä sovelluksienkaan käyttö huvita, niin lentokenttien sivuilla on usein linkkejä taksifirmoihin, joista voi tilata taksin valmiiksi odottamaan oman nimikyltin kanssa heti saapuvien aulan ulkopuolelle. Nämä voi usein maksaa etukäteen, jolloin huijauksen vaaraa ei ole. Niidenkin hintoja kannattaa tosin vertailla, ja kysyä vaikka tällä sivustolla tarvittaessa mielipidettä.


    Mikäli artikkelista puuttuu jotain olennaista tai jokin asia askarruttaa, jätäthän viestin alapuolelta löytyvään kommenttikenttään.


    Teksti ja kuvat: Jussi Ryynänen
    Video: Finnair

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *